شرح الدكتور طارق الحبيب لاضطراب الهوية الجنسية

7 التعليقات:

Tsh*_^TOoshAa يقول...

السلام عليكم
يعطيك العافيه اخوي ع المرفق اللي حاطه واتمنى انك تستمر في مدونتك هذي لانها مهمه جدا في هذي الفتره بالتحديد ، ف الموضوع اخذ نقله كبيره في الظهور للعلن بعد ان كان طي الكتمان وهذا افضل طبعا للجميع ، فاكثريه الناس غير واعيه لهذا النوع من الامراض وتكاد تنفي حقيقته لكن الامر من هذا ان يقوم الناس بادراجه ظمن فئه الشواذ بكل اسف وهذا الشي اللي فعلا يعور القلب.

مع تحياتي
Tsh*_^TOoshAa

في طريقي لأكون رجلاً مرئياً يقول...

أشكرج تشتوشة
ماكنت أتوقع أن في احد ممكن يشوف و يكتب رد في الموقع!!

soso يقول...

هااااااي
شلونك انشاء الله بخير
الله يخليك ويكون في عونك واتسوي اللى تبيه
جزك الله خير والله يساعدك على نشر وعي للناس عن حقيقه ترانسكس وانهم يختلف عن الشذوذ والانحراف وان شاء الله الناس تفهمنا وانشاء الله تعبك مايروح هدراًوثوابك محفوظ عند رب العالمين واسفه على الاطاله
بااااااي

الإسلام يقول...

انا مثلك رجل في جسد فتاه
وقصتي قصه ..
مراجعات ومستشفيات ..
والله صارلي وانا اراجع الى الان 3 سنوات
والى الان ماعرفت انا في صف من عملت تحليل للهرمونات قالولي طبيعيه بس لما عملت تصوير تلفزيوني .. وطلعت النتيجه قال الدكتور .. معقووووووله ..
قالي لازم نعملك اشعه طبقيه واعطاني موعد بعد العيد ..
على طاري العيد
كل عام وانت بخير..
واذا تبي راح اعطيك ايميلي ..
وان شاء الله ابقولك النتيجه اللي بتطلع على المدونه ..

نور الدين حمزة يقول...

رابطة الترانس جندر على فيس بوك
http://www.facebook.com/group.php?v=app_2373072738&gid=328580610600#/group.php?v=wall&gid=328580610600

Mai يقول...

كثيراً منا احيانا يفعل بعض الأشياء ,ويشعر في داخله بالذنب , فقد تكون خطأ , وقد يكون اخطأ في حق احد الأشخاص بدون ان يدري , او فعل احد المحرمات ,فيصبح الاحساس بالذنب يؤنبه باستمرار وكثيراً ما يؤلمه او يعذبه.

فتحت عيوني علي الدنيا وأنا محاصره بكلمات كثيرة تتكرر كثيراً , دي عيب! دي حرام! دي ما يصحش! انتي هتخشي النار! ربنا هيغضب عليكي! الناس هتسخر منك! ياي دي الكسوف! مش مكسوفه! يادي الخيبه! وكلام كتير تاني لا اتذكره , كانت جدتي دائما تقول لي هذا الكلام كلما رأت أو شعرت مني سلوك انثوي او بناتي , وكنت دائما اقول لنفسي , ياربي ماذا عساي افعل؟ هل كلام جدتي هذا صحيح ؟ ! ربنا فعلا هيعذبني زي ما هي بتقول! بس انا مش قادرة امنع نفسي من سلوك البنات دي, انا شايفه نفسي كده , هي دي طبيعتي ومش قادرة اغيرها! بس انا كمان خايفه من ربنا ومش عايزه جدتي تغضب مني علشان انا بحبها وبحترمها , طب ليه انا مختلفه عن اخواتي البنات مع اني حاسه من جواي اني زيهم ؟! وليه جدتي بتفرق بينا!

انا عمري ما قدرت اغير احساسي , وكمان ما قدرتش انسي كلام جدتي , وبالتالي كان دايما احساسي يشعرني بالذنب , واصبح احساسي الذي لا يمكنني ان اغيره هو مصدر شقائي واحساسي المستمر بالألم لأنه مرتبط دائما باحساسي بالذنب. ولكن هو كلام جدتي دي صحيح! مش يمكن يكون غلط ! غلط ؟! جدتي دي ست كبيرة وليها خبرة كبيرة في الحياة وكل الناس بتتحترمها وتقدرها, بس مش معني كده ان كل اللي تقوله يبقي صح! لا يبقي صح طبعاً, انتي بتحاولي تلاقي مبرر لأحساسك , احساسك دي من هوي نفس , شيطان مسكك ومش عايز يسيبك , انا لازم اصلي واتقرب من ربنا علشان الشيطان دي يسيبني !!! وكمان لازم تقري قرأن علشان ربنا يحفظك ... والحمد صليت وقريت قرأن وكمان قريت في الحديث والسنه , انا عايزه افهم ! بدور علي نور لطريقي يهديني في طريق كله عتمه وفيه حاجات كتيرة مش مفهومه!! وفي وسط العتمه لقيت بصيص من نور !! حديث بيقول كل بني ادم خطأ وخير الخطأين التوبون , إذا كلام جدتي ممكن يكون غلط , دي ما فيش بشر ممكن يبقي كلام كله صح! آه دي حقيقي , ودي كمان في حاجات كتيرة ما حدش يعرف عنها شىء , لأن علم ربنا واسع واعطي البشر جزء بسيط وقليل منه!! نعم وده معناه ان في حاجات كتيرة بتحصل في حياتنا لكن احنا مش قادرين نفسرها , لان علمنا ما وصلش ليها . هي دي الحقيقة. أه صج , بس دي مش معناه انك احساسك دي صح!! لأن برده انتي مش عارفه !! يمكن يكون صح ويمكن لا! طب اسأل مين ؟ واروح لمين ؟ وفين الاقي الرد لسؤالي اللي معذبني ؟! انا صح ولا غلط؟ لكن للاسف ما فيش اجابه! وهتني اتعذب باحساسي المختلف وكمان شعوري بالذنب لأني مش قادره اوقف احساسي دي!

لما كبرت شويه , قلت لنفسي هو العلم فين ؟ العلم في الكتب! يبقي لازم تروحي المكتبه * مكتبه المدرسه* أه فيها كتب كتيرة , دوري فيها مين عارف ! يمكن تلاقي فيها حاجه تفسر احساسك المختلف ! لكن للاسف ما فيش خالص! طب هي المكتبة دي فيها كل الكتب اللي موجودة في الدنيا ؟! لا طبعاً , خلاص دوري علي مكتبه تانيه تكون اكبر يمكن تلاقي فيها رد أو تفسير للحاجات اللي بتحصلي دي! أنا سمعت عن معرض الكتاب ,وفيه كتب من العالم كله ! الله دي كده ممكن الاقي كتاب يكون فيه رد علي حيرتي ! روحت ولفيت وقلبت في كل الكتب , ما فيش!! آه يا حيرتي !!! يعني ما فيش حد في العالم دي كله يعرف حاجه عن احساسي اللي ما عذبني! مش ممكن ابداً ! طب ما فيش حد تاني عنده نفس مشكلتي ؟! هو أنا بس اللي في الدنيا اللي كده ؟!! سمعت اصحابي مرة بيتكلموا عن اللواط وعقابه في القرأن , بس انا مش كده خالص , واحساسي مش كده بالمره!
قريب مرة في الجرايد ان معرض الكتاب دي ما بيسمحش لاي كتاب يدخل المعرض, آه يعني في كتب تانيه ممنوعة , فهمت! يبقي في كتب تانيه ممكن يكون فيها اجابه لحيرتي بس مش موجودة هنا, طب وازاي ممكن اوصلها ؟! آه يا عذابي! خلاص عندي فكرة احسن! ممكن تروحي مكتبة الجامعة الامريكية , اكيد ممكن تلاقي فيها حاجة! لكن دي مقتصرة علي طلبه الجامعة فقط ! ولازم اكون بحضر ماجستير واخد تصريح لدخولها, اتقفلت من تاني!


http://www.facebook.com/group.php?gid=10151257721#!/group.php?gid=10151257721

jojo يقول...

يعطيك العافيه
وتسلم اخوي الاماراتي ع المرفق